Saturday, May 3, 2014

BEKERJASAMA


Daripada Nu'man bin Basyir r.a, Rasulullah SAW bersabda:


Maksudnya: "Gambaran kehidupan orang yang beriman dari segi kasih sayang, saling bersimpati dan saling mencintai samalah seperti anggota tubuh yang jika salah satu daripadanya mengadu kesakitan, ia melibatkan seluruh anggota lain yang tidak tidur malam dan demam."

(Hadis riwayat oleh Imam al-Bukhari dalam Kitab al-Adab. Bab Rahmat lil al-Nas. Hadith no. 6011)


Keterangan Hadith

Kerjasama wujud dan berkembang dalam suasana kehidupan yang harmoni dan stabil. Kehidupan begini berpunca daripada kemesraan berkomunikasi, kemesraan kecintaan dan kasih sayang serta saling bersimpati. Kejayaan Rasulullah SAW melahirkan masyarakat harmoni dan simpati dapat dijadikan contoh yang paling baik bagi mewujudkan suasana kerjasama dalam masyarakat kini. 

Gambaran sebuah masyarakat yang bekerjasama dan saling bantu membant yang diasaskan oleh Rasulullah SAW antaranya ialah wujudnya keadaan bersimpati antara anggota masyarakat, bak kata pepatah: "Cubit peha kiri, peha kanan terasa sakit."


Pengajaran Hadith
  • Kerjasama menjadi amat penting khusunya dalam menjayakan satu-satu misi sama ada kenegaraan atau kemasyarakatan. Dengan kerjasama sebarang yang sukar dan susah bahkan dianggap hampir mustahil menjadi amat mudah, senang dan pantas diselesaikannya.  




Sumber: Himpunan Hadis Modal Insan oleh Zulkifli Mohamad al-Bakri. 2007. Terbitan Telaga Biru Sdn.Bhd.

No comments:

Post a Comment