Saturday, May 3, 2014

MENGHINDARI DIRI DARI FITNAH MERUPAKAN SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN

Hadith Riwayat oleh Imam al-Bukhari dalam Kitab al-Fitan. Bab 14. Halaman 133-142


Keterangan Hadith
  • Hadith ini merupakan dalil bagi orang yang mengasingkan diri kerana risau akan keselamatan agamanya.
  • Para ulama salaf berbeza pendapat mengenai hukum asal uzlah (mengasingkan diri). Menurut jumhur, berinteraksi sesama manusia adalah lebih utama kerana mendatangkan faedah-feadah agama seperti melaksanakan syiar Islam, memperbanyakkan jumlah kaum muslimin dan memberi pelbagai kebaikan kepada kaum muslimin seperti memberi bantuan dan lain-lain. Sebahagian lain berpendapat bahawa mengasingkan diri adalah lebih utama kerana lebih menjamin keselamatan dengan syarat mengetahui apa yang mesti dilakukan. Imam al-Nawawi berpendapat bahawa seseorang itu perlu berinteraksi dengan manusia lain yakni tidak mengasingkan diri daripada ketika fitnah berlaku sekiranya dia yakin tidak akan terjerumus ke dalam kancah fitnah tersebut.
  • Namun, jika dia tidak mempunyai keyakinan menghadapinya, maka mengasingkan diri adalah lebih utama.


Pengajaran Hadith
  • Menjauhkan diri yakni mengasingkan diri daripada fitnah digalakkan jika ianya membawa kemaslahatan.
  • Berjemaah hendaklah atas kebenaran iaitu umat Islam bersatu atas kebenaran yang berasal daripada al-Quran dan al-Sunnah yang sahih.
  • Tidak boleh bersatu di atas sesuatu yang batil atau terkeluar daripada batas-batas Islam.



Sumber: Ibnu Hajar al-Asqalani, 2009, Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al-Bukhari. Penterjemah: Amiruddin. Cetakan Pertama. Jilid 35. Jakarta: Pustaka Azzam. Kitab al-Fitan. Bab 14. Halaman 133-142.

No comments:

Post a Comment